N59 WORDT GROENER VANAF DIT NAJAAR
De provincie Zuid-Holland vergroent vanaf dit najaar de N59. Met extra bomen en andere maatregelen gaan de biodiversiteit en natuurlijke balans in de omgeving van Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duivenland erop vooruit. De klus hoort bij een bredere samenwerking met Rijkswaterstaat, de provincie Zeeland en gemeenten, die zich richten op verbetering van de verkeersveiligheid en duurzaamheid van de weg.
De provincie heeft de N59 vorig jaar aangepakt om de doorstroming en veiligheid te verbeteren. Zo zijn o.a. uilenrollers op de hectormeterpaaltjes geplaatst, zodat roofvogels die niet gebruiken om op te landen. En is er een middengeleider (rijbaanscheiding) geplaatst, zodat frontale botsingen niet meer mogelijk zijn.
Het zwaartepunt van de natuurmaatregelen ligt aan de Zuid-Hollandse zijde van de N59. Behalve de bomen omvatten de werkzaamheden o.a. het plaatsen van insectenhotels en realisatie van natuurvriendelijke oevers. Ook worden afrasteringen verplaatst, zodat dieren betere doorgangsroutes krijgen, zonder de weg te hoeven passeren. Denk hierbij aan klein wild (zoals de ree) en amfibieën (padden, kikkers en salamanders). Bestaande bomenrijen worden uitgebreid om als veilige oversteekplaats te fungeren voor vogels en vleermuizen, waarbij struiken en bosjes worden aangeplant om laagvliegende soorten op hoogte te dwingen.
BELANG VOOR BIODIVERSITEIT EN DUURZAAMHEID
Deze ecologische ingrepen dragen niet alleen bij aan het herstel en de versterking van de lokale biodiversiteit, maar hebben ook een belangrijke functie in de bredere duurzaamheidsdoelen van de provincie. “Met deze maatregelen geven we de natuur meer ruimte langs de N59 en verbinden we leefgebieden van dieren” aldus provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer) van de provincie Zuid-Holland. “We willen de flora en fauna beschermen en tegelijkertijd de impact van de infrastructuur op de natuur verkleinen. Ook wordt de kans kleiner dat dieren de weg oversteken.”
PLANNING EN HINDER
De werkzaamheden zijn begin oktober gestart en zijn naar verwachting klaar in het voorjaar van 2025. In deze periode kunnen omwonenden enige hinder ondervinden van extra verkeersmaatregelen en het geluid van machines. De N59 hoeft niet volledig te worden afgesloten voor deze werkzaamheden.
Zevenbergen: ”De provincie Zuid-Holland benadrukt dat de lange termijnvoordelen van het project aanzienlijk zullen zijn, zowel voor de natuur als voor de weggebruikers van de N59. Het project is een investering in de toekomst van het gebied, waarin duurzaamheid en verkeersveiligheid hand in hand gaan”, aldus de gedeputeerde.
WAAROM WERKEN WE AAN DUURZAAMHEID EN NATUUR?
Een wereldwijde opwarming van de aarde heeft grote gevolgen voor mens en natuur. Ook de samenwerkingspartners van de N59 willen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Dit doen zij door minder CO₂ uit te stoten en energie te verbruiken, meer materialen te hergebruiken, de biodiversiteit te versterken, natuurnetwerken te verbinden en fijnstof te reduceren.
Alle maatregelen hebben een positieve invloed op de duurzaamheid op en rondom de N59. Een veiligere weg betekent minder verkeersongelukken, minder files, kortere reistijden en minder vertraging bij kruisingen. Dit betekent weer minder CO₂-uitstoot en energieverbruik.
MET WELKE MAATREGELEN WERKEN WE AAN DUURZAAMHEID EN NATUUR?
SLIMME LEDVERLICHTING
Langs de N59 zijn in 2021 oude lampen langs de weg vervangen door energiezuinige ledverlichting. Deze nieuwe ledverlichting verbruikt 40% minder energie en past zich aan de verkeersdrukte aan.
SLIMME BANDENPOMPEN
Op 6 locaties langs de N59 staan slimme bandenpompen. Hiermee breng je snel en eenvoudig banden op de juiste spanning. Dit bespaart brandstof, kosten, CO₂-uitstoot en voorkomt ongevallen. Check www.bandenopspanning.nl.
RESULTATEN TOT DECEMBER 2022 …
ECOLOGISCHE CORRIDOR
Met verschillende maatregelen werken de samenwerkingspartners aan de verbetering van de natuur rondom de N59. Zo verbinden zij natuurgebieden, versterken zij de biodiversiteit en verminderen zij CO₂-uitstoot en fijnstof. Als voorbeeld zijn in 2021 langs een deel van de N59 ‘rollers’ op hectometerpaaltjes geplaatst. Deze beschermen jonge onervaren kerkuilen tegen de gevaren van voorbijrijdend verkeer. Zie dit artikel voor meer informatie over hoe ‘rollers’ voor kuikens werken.
CIRCULAIRE BIOMASSAVERWERKING
Wanneer gras in de bermen gemaaid wordt, ontstaat restgras. Hiervan wordt meestal compost gemaakt. Maar met het grasmaaisel kan meer gedaan worden, bijvoorbeeld door er biomassa van te maken.
UILENPALEN
In het voorjaar van 2021 zijn langs de N59 op de Grevelingendam 'rollers' op hectometerpaaltjes geplaatst. Dat is gedaan om met name jonge onervaren kerkuilen te beschermen tegen de gevaren van voorbijrijdend verkeer. Als de dieren op een hectometerpaaltje zitten en willen wegvliegen, worden ze soms door de turbulentie meegezogen. Door de rollers glijden ze van de paaltjes af en zijn ze genoodzaakt uit te wijken naar een verderop geplaatste uitkijkpaal, verder van het asfalt verwijderd en 3 meter hoog.
Alle afbeeldingen komen van de Provincie Zuid-Holland beeldbank, Rijksmediatheek en het ANP en Heijmans .
De N59 is een belangrijke verbinding tussen Zuid-Holland en Zeeland.
De provincies Zuid-Holland en Zeeland, Rijkswaterstaat, en gemeenten Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland werken als samenwerkingspartners aan de verkeersveiligheid, doorstroming en duurzaamheid op de N59.
820